9 November, del 2: This is Fagbet

Jag har fått en del mail och kommentarer samt frågor om vad Fagbet egentligen är och vad det "handlar" om. "-Är det på riktigt", var det någon som sade. Jag kommer inte avslöja allt vad det handlar om av olika skäl, det kommer ni inom sinom tid ändå få veta. Men jag skall kortfattad förklara "grundidéen/filosofin" för Team Fagbet. 

"Vi gillar lika men ändå olika" är vårt motto och som ligger till grund för våra tankar och värderingar. Vi på Fagbet gillar att spela poker. Det är en passion vi alla har. Vi i laget spelar alla på olika nivåer och om olika mycket, men alla vill vi vara "proffs" på precis den nivå var och en befinner sig på.

Ibland tycker vi att "pokervärlden/sverige" är alldeles för allvarlig samt tuff och tok för många människor tar sig själv på stort allvar. Vi vill genom Team Fagbet bla göra pokern mindre allvarlig och mer rosa/mjuk, så att fler människor kanske vågar prova på, genom att ha en lite humoristisk och fördomsfri framtoning och framställning.

Eftersom ingen av oss är homosexuella (inte vad jag vet iallafall) så kan nog många tycka att vi gör "narr" av dom homosexuella, när vi "håller på" som vi gör. Men vi vet att dom homosexuella själva har det "högt i tak" och gör gärna "narr" av sig själva. Det är bara att bla bevittna pridefestivalen. Därför valde vi denna utsatta grupp, för att det är "lättare" att göra det mer humoristiskt än om vi skulle skoja med judarna och kalla oss för "JewBet". Vi kunde ha gjort "narr" av nazisterna istället för att trycka ned dem och kalla oss för NaziBet, men det hade nog varit lite för svårt. Men vi driver inte med dom homsexuella för att vi vill trycka ned dem, utan tvärtom.

Ordet "Fag" är ett ord som används som skälls ord för homosexuella av människor som inte gillar homosexuella. Vi kunde givetvis ha använt ordet "Gaybet", men använder vi ordet "Fag" på det sätt och i de sammanhang som vi gör, så bidrar vi kanske kanske mikroskopiskt till att ordet "Fag" förlorar sin mening. Fast det är nog säkerligen lika svårt att lyckas med det som att försöka få ett slut på spelmonopolet.

En annan tanke med Team Fagbet är att visa att även om man inte tycker lika, så kan man ha kul ihop ändå. Vi vill att alla i Teamet skall ha sin egna åsikt och att man behöver inte gilla alla heller. Men man skall ändå respektera varandra. Även om vi ibland gör narr av varandra, så är det ändå av respekt. 

Det är och kommer att vara tufft att tillhöra Team Fagbet, dels pga alla fördomar som finns. Jag undrar tex vad som kan hända i Las Vegas när jag spelar med min "Team Fagbet PRO" logga. Kommer man bli hånad, trakasserad eller åka på stryk? Man måste nog vara mentalt stark.

Sedan valde vi självklart inte namnet enbart för att vi vill hjälpa en utsatt grupp, utan för att lättare kunna "marknadsföra" oss. Varför vi vill marknadsföra oss får ni nog veta inom sinom tid.

Det var någon som skrev en kommentar i en av Olas blogginlägg:

"Jag håller tro det eller ej med Ola i detta fall ang fagbet. det är faktiskt lite pinsamt att se "vuxna" karlar fjanta på som du/ni gör. Fast vi tycker väl alla olika, så alltid roar det väl någon.. kanske 18-21 åringar..so whatever gl"

Jag vet inte när man blir vuxen eller ifall det är bra. Men om det menas att man inte skall kunna vara vuxen när man är"pinsam" eller "fjanta" omkring, ja då kommer jag aldrig bli vuxen. Livet är för kort för ha det tråkigt, livet är för kort för att hata...

Och håll ögonen öppna, för vem vet, kanske har Team Fagbet redan några nya spännade värvningar pågång.

Kommentarer
Postat av: Roffe

Det finns några i ankdammen som haft en rasp i röven så länge, att de tror att det måste finnas en där...

2010-11-09 @ 23:55:32
Postat av: Hans Petter

Konge!

2010-11-10 @ 09:32:50
Postat av: Fredrik

Man kan gissa sig till vad du vill säge med detta inlägg, men du uttrycker dig på ett sätt som är helt katastrofalt....



"Eftersom ingen av oss är homosexuella (inte vad jag vet iallafall) så kan nog många tycka att vi gör "narr" av dom homosexuella, när vi "håller på" som vi gör. Men vi vet att dom homosexuella själva har det "högt i tak" och gör gärna "narr" av sig själva. Det är bara att bla bevittna pridefestivalen. Därför valde vi denna utsatta grupp, för att det är "lättare" att göra det mer humoristiskt än om vi skulle skoja med judarna och kalla oss för "JewBet". Vi kunde ha gjort "narr" av nazisterna istället för att trycka ned dem och kalla oss för NaziBet, men det hade nog varit lite för svårt. Men vi driver inte med dom homsexuella för att vi vill trycka ned dem, utan tvärtom."



Herregud....



Snälla, låt Dybban framföra era åsikter framöver...



2010-11-10 @ 09:39:28
Postat av: byling

Äh,folk är avundsjuka på att er avslappnade attityd,inget annat.

Poker är minsann en seriös verksamhet......



Ös på Kamrater !!

2010-11-10 @ 09:53:38
Postat av: Pokerstar

Fredrik:

Dybban är en bättre skribent än mig, helt klart.

Den text som jag skrev var inte lätt, men jag gjorde ett försök. Beklagar ifall du inte förstod sensmoralen i den. Hoppas att någon gör det.



Men nästa gång jag ger mig på att skriva en liknade text så bör nog ett proffs skriva den.

2010-11-10 @ 10:50:17
Postat av: Lena

Vad är det du inte förstod Fredrik? Det är väl poängen/innehållet som är det viktigaste och inte hurvida orden ligger i rätt ordning etc etc.

2010-11-10 @ 10:53:16
Postat av: Valterego

Jag gillade texten, och tycker att budskapet var glasklart. Pokerstar skriver en smula o-ortodoxt, men hellre det än någon som skriver snuskorrekt byråkratsvenska.



Behåll glöden Mattias.



//Erik

2010-11-10 @ 10:59:28
URL: http://valterego.se
Postat av: Fredrik

Lena: Jag var inte språkpolis, jag har full respekt för att alla inte är proffs på grammatik och meningsföljd etc



Jag kritiserar innehållet i inlägget.

t.ex. jämföra homosexuella, judar och nazister i samma stycka.

t.ex. att tycka homosexuella kan ta det för att de har "högt i tak", jmf Pride.

t.ex. säga att man heter "Fagbet" för att marknadsföra sig



Så mkt dumheter.



Jag tycker det är ett kul initiativ, men namnet är jävligt dumt

2010-11-10 @ 11:03:29
Postat av: XX

Det var väll inget "likhetstecken mellan Bögar, homosexuella och Judar eller? Men Mattias, det finns alltid dem som läser Bibeln som djävulen. Keep up the good work...

2010-11-10 @ 11:14:38
Postat av: Fredrik

Mattias: Det verkar som du förstod min kritik bättre än dina försvarare.

Som sagt, jag tycker ert projekt är en kul grej, men jag tycker ditt inlägg ovan var olyckligt på många sätt och jag tycker namnet Fagbet är kränkande.

2010-11-10 @ 11:20:57
Postat av: "Långben"

Långbeb gillar Fagbet.....



Kan nästan säga att han har utvecklat en enorm respekt för detta intiativ.



Synd bara att jag inte passar i rosa med min något gula underton...

2010-11-10 @ 11:39:14
Postat av: Halvbögen

Det kommer alltid finnas någon som blir kränkt över vad man än gör eller säger. Det är inte själva ordet som är kränkande utan vad personen som säger ordet egentligen menar som utalar ett specifikt ord. Varför behöver bög, fag, fjolla etc vara ett kränkande ord?

2010-11-10 @ 14:22:58
Postat av: Roffe

Det mest intressanta i sammanhanget, är ju att projektet Fagbet lyckats få så pass mycket utrymme i "pokermedia", att de etablerade "potentaterna" känner sig hotade.

Vi snor deras reklamplats, helt enkelt.

Och detta utan tanke på egen ekonomisk vinning.



Inget kan reta herrar självutnämnda pokerprofiler mer än en sån sak...

2010-11-10 @ 14:30:32
Postat av: byling

Jag vet inte,Team Bögbert låter inte lika bra va?



Tycker Fagbet är ett mycket lämpligt namn på ett gäng halv-homon,eller?



Dybban,sprid dina rödblå visioner över de okunniga,så de må uppleva livets salt,den sanna kärleken och de upplystas väg till lycka!



Borde det f.ö inte vara krav på att under den rosa teamtröjan ha en ÖIS dito?



Lappen älskar ÖIS,inte sant? Hehe

2010-11-10 @ 21:41:15
Postat av: Lappen

Jag gillar faktiskt ÖIS på riktigt.

Det är bara delar av administrationen som inte faller mig på lappläppen.



Byling, har du sökt som VIP-manager i teamet?

Tror att du skulle passa ypperligt.

2010-11-10 @ 22:15:09
Postat av: byling

Lite svårtolkat där min gode Rolf.

Din uppfattning gällande företeelser likt vip-managers och dylikt är enligt min porösa minnesbild inte odelat positiv.



Ska jag ta det som en komplimang eller som en lappsk rallarsving?



Fagbet är oavsett det första team jag ska följa slaviskt,längtar redan efter episka,tecknade och välkryddade berättelser av era härjningar!

2010-11-10 @ 23:28:47
Postat av: dybban

Byling: Den där klädidén lät alldeles ypperlig. Om man blandar rött och blott, blir det inte rosa då?



2010-11-11 @ 00:36:40
Postat av: NoB

VIP, Very impotent Penis då eller?

2010-11-11 @ 05:20:57
Postat av: Optikern

Rött och blått blir Lila Dybban och inget annat.

Vi behöver dessutom ingen VIP-manager för vi behandlar alla lika. Oavsett marker i bankrullen, ben i kroppen eller hår på hjässan.

2010-11-11 @ 08:25:23
Postat av: Pokerstar

Sant, hos oss är alla VIP

2010-11-11 @ 08:58:31
Postat av: LappFilfen

Byling, eller "Weiron i ottan" som egentligen passar bättre...Det var bara positivt menat. Ett pokerteam utan vinstintresse, mer än de egna spelvinsterna, skulle vara klockrent för en råkommunist. Men som chefen säger: - Här är alla VIP.

Men jag skulle ha välkomnat en hårdhomo som du, alla dar i veckan...

2010-11-11 @ 14:47:11
Postat av: dybban

Lila är ändå väldigt nära rosa...

2010-11-11 @ 17:10:16
Postat av: Roffe

Postat av: dybban

Lila är ändå väldigt nära rosa...



Inte när det gäller en blåklocka...

2010-11-11 @ 18:07:18
Postat av: byling

Lugnt Roffe, jag blir en groupie istället...



Jag menar, ni har ju Dilba i teamet,då är det väl ok att kasta lite kalsonger o sånt?



Med tanke på teamnamnet då alltså, och det faktum att jag ännu inte kommit ut ur garderoben.

2010-11-11 @ 18:53:27
Postat av: Roffe

Om det skulle hänga på min röst, vore du en given hangaround Byling.

Det går faktiskt skitbra att kasta fillingar på Dilba, även om man sitter i en garderob.



Oftast sitter hon ju själv i samma garderob...

2010-11-12 @ 03:03:43
Postat av: dilba

Hallåååå (ett dämpat hallå), ni vet att jag sitter här inne (?), ja men släpp ut mig då för satan (tugga tugga tugga). Ni kanske undrar hur jag hamnade här inne? Tro mig, det är enda sättet för mig att ta Dybban på bar gärning. Så paff han ska bli..



Groopies? Kallingar? Allt bra annars? Eller är det som vanligt?'



hugs



dilba



2010-11-12 @ 04:24:51
URL: http://pokerlistings.se
Postat av: Pokerstar

Va fan gör ni mitt i natten egentligen...:)

2010-11-12 @ 04:36:55
Postat av: dilba

ops... buuuusteeed! MÄh! Än durå?



dilba

2010-11-12 @ 14:39:14
URL: http://pokerlistings.se
Postat av: Pokerstar

...kunde inte sova...

2010-11-13 @ 15:02:04
Postat av: byling

Ska med ödesmättad känsla starta mitt groupieliv idag.



kan mitt liv verkligen få ett innehåll till slut?

Var svaret på alla mina existentiella frågor Team Fagbet?



Kommer Dilba ta emot mina kastade kallingar?



Detta är nervöst ,så många frågor,finns det svar?....



Lycka till Fags!

2010-11-13 @ 17:37:33
Postat av: dilba

@ Mattias; Gubben då..

@ Byling; Din gren är smal vännen (?), alltså den väg du har slagit in dig på. Ditt uppdrag desto större.

Då jag är inte är razissst och en enkel småbarnsmor förstår jag dina svårigheter. Vad är ett par smutsiga kallingar uppkastade egentligen? Misströsta inte. Jag tror att Herr Byling här skulle göra en alldeles utmärkt gruoupie. Vi kör på det och ro hit kallingarna :)



dilba

2010-11-14 @ 02:59:02
URL: http://pokerlistings.se
Postat av: byling

Dilba!

Jag är djupt tacksam!

Jag blir så rörd ,så jag låter dej välja kallingar!



Rödblå boxer med ÖISmärke?

Brunvita string,vita fram,brun string(konstigt, var helvita förut)

Eller mina favoriter,ett par rätt slitna ytongblå yfronts från gamla DDR signerade av Hoenecker.



Spelar måhända Dilba själv SM? I så fall är jag givetvis på plats framför datan för att följa även dina framgångar!



Det går inte att inte älska någon som sagt så här,så vackert!!! http://sv.wikiquote.org/wiki/Dilba



Och till Roffe, bra krigat igår!

2010-11-14 @ 17:19:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0